Umiejętność czytania i pisania to dwie podstawowe umiejętności nabyte przez człowieka i wykorzystywane przez niego w ciągu całego życia. We współczesnym świecie zdominowanym przez technikę i media zdolność czytania i czytania z e zrozumieniem wydają się być zagrożone. Coraz mniej czasu poświęcamy na doskonalenia sztuki poruszania się pośród słowa pisanego i wśród książek. Szczególnie dotyczy to dzieci i młodzieży. Efektem spędzania zbyt wielkiej ilości czasu przed telewizorem czy komputerem jest coraz słabsza znajomość języka. Język, tymczasem, jest narzędziem myślenia. Najważniejsze skutki nadmiernego oglądania telewizji i korzystania z Internetu to:
- nieumiejętność myślenia ( oglądanie telewizji zmienia fizyczną strukturę mózgu dziecka) i zanik wyobraźni, nieumiejętność przewidywania konsekwencji ( w telewizji ważne jest tu i teraz),
- trudność z koncentracją – szereg bodźców zewnętrznych, takich jak równoczesny potok słów, obrazów, dźwięków uszkadza zdolność skupienia uwagi,
- obniżenie wyników w nauce,
- niewłaściwa postawa życiowa: niecierpliwość, potrzeba ciągłej stymulacji, ciągłe oczekiwanie zabawy, rozrywki oraz nagradzania bez pracy i wysiłku, szybkie popadanie w nudę,
- zanik wrażliwości, znieczulenie na cudzy ból i krzywdę w realnym życiu,
- ograniczenie bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami, pogorszenie stosunków z członkami rodziny,
- brak czasu i chęci na inne zajęcia, uzależnienie jak od narkotyku (potrzeba coraz większych i mocniejszych wrażeń).
W związku z powyższym, aby wykształcić nawyk czytania i kontaktu z książką warto czytać dziecku 20 minut dziennie – codziennie!
Jakie są tego pozytywne skutki?
- czytanie na głos stymuluje rozwój mózgu dziecka ( im wcześniej zaczniemy czytać, tym lepiej),
- czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata, pomaga rozumieć siebie i innych,
- wspólne czytanie z nastolatkiem pomoże mu w zmaganiu się z problemami wieku dorastania.
Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności:
- buduje mocną więź między dzieckiem i jego bliskimi,
- wpływa pozytywnie na emocjonalny rozwój dziecka,
- rozwija wyobraźnię, pamięć, język,
- uczy myślenia,
- poprawia koncentrację,
- poszerza wiedzę ogólną,
- ułatwia naukę, pozwala odnosić sukcesy w szkole,
- uczy wartości moralnych, pomaga w wychowywaniu,
- uczy empatii,
- zapobiega uzależnieniu od telewizora i komputera,
- chroni przed zagrożeniami ze strony kultury masowej.
Myślę, iż siła argumentów przemawiających za potrzebą czytania jest wielka. Warto więc codzienne czytanie z dzieckiem wpisać w dzienny, rodzinny harmonogram.
Opracowanie: mgr Marzenna Fedorowicz
Nauczyciel bibliotekarz Na podstawie www.całapolskaczytadzieciom.pl
|