Blue Flower

mbank 2017

Terminy egzaminów poprawkowych

egzamin 250x250

Terminy egzaminów poprawkowych

Szkoła Podstawowa:

30.08.2017 r. godz.10:00 przyroda sala 102

30.08.2017 r. godz. 09:00 informatyka sala 120

31.08.2017 r. godz. 09:00 historia sala 106, matematyka sala 108

Gimnazjum:

30.08.2017 r. godz. 09:00 język niemiecki sala 218, chemia sala 19

31.08.2017 r. godz. 09:00 język polski sala 117, matematyka sala 116

 

 

 

nowydzialrodzicTym, co sprawia wiele kłopotów rodzicom, są trudne zachowania dzieci – nie są posłuszne, krzyczą, czasem dokuczają innym dzieciom, kłócą się z rodzeństwem, biją szkolnych kolegów lub niszczą zabawki. U podstaw takiego postępowania leżą negatywne uczucia: złość, gniew, agresja, czasem upokorzenie i lęk. Również te emocje, których doświadczają dzieci trzeba zaakceptować. Dzieci, tak jak dorośli, mają prawo zarówno do odczuwania radości, miłości, tęsknoty, jak i gniewu, złości. Nie wolno jednak pozwolić na to, by były one wyrażane w sposób, który szkodzi dziecku lub jego otoczeniu.

 

 



Rozmawiajmy o uczuciach i je nazywajmy
Nazwanie emocji i ich zrozumienie przynosi ulgę i odprężenie, hamuje eskalację zachowań, zapobiega narastaniu frustracji i agresji. Dotyczy to zarówno dzieci, jak i ich dorosłych. Pomagajmy zatem dzieciom określić te uczucia, których ono doświadcza – również przez mówienie o swoich własnych emocjach:
    Widzę, że jesteś smutny.
    To zdarzenie musiało być dla ciebie przykre.
    Drażni mnie bałagan w twoim pokoju.
     
Jak radzić sobie z nieprzyjemnymi uczuciami?
Sposoby na złość:
   
  • rozmowa
  • gniecenie, darcie kartki papieru, starych gazet
  • krzyczenie (w wyznaczonym miejscu, np. swój pokój, łazienka)
  • ćwiczenia gimnastyczne, np. przysiady, podskoki
  • nadmuchanie balonu (aż do pęknięcia)
  • odejście do innego miejsca, np. na 10 minut
  • płacz
  • narysowanie swojej złości (można ją potem zgnieść i wyrzucić)
  • ugniatanie, "męczenie" plasteliny
  • wypisanie na kartce tego, co chciałoby powiedzieć lub wykrzyczeć
  • słuchanie głośnej muzyki, skakanie przy niej
  • położenie się na łóżku, na podłodze
  • spokojne oddychanie.

 

Jeśli jednak sytuacja wymknie się spod kontroli i wybuch złości narusza granice osób, które są w najbliższym otoczeniu, dziecko powinno ponieść konsekwencje takiego zachowania, np.

  • spędzić jakiś czas w odłączeniu, w miejscu pozbawionym osób i interesujących rzeczy (np. siedzenie na dywaniku, leżenie na łóżku)
  • posprzątać i naprawić szkody (jeśli w złości wylało herbatę, musi wyczyścić zabrudzenia)
  • przeprosić osoby, wobec których użyło krzywdzących słów lub gestów
  • przypomnieć, w jaki sposób wolno wyrażać złość, a które rozwiązania są niedopuszczalne (np. wolno uderzać w łóżko, ale nie można rzucać przedmiotami).

Taki zbiór zasad warto wcześniej omówić i przygotować razem z dzieckiem.


Opracowała: mgr Agnieszka Umińska